close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שיטת המודעות לפוריות כחלופה לאמצעי מניעה

מערכת שורשיח תשרי, תשפג13/10/2022

ישנן לא מעט שיטות למניעת היריון, אולם מעטות מתבססות על תהליכי הגוף הטבעיים ורובן מחייבות התערבות חיצונית והורמונלית בגוף האישה. ישנה שיטה אחרת, הנקראת שמ"פ – שיטת המודעות לפוריות

תגיות:
צילום: pixels
מבין השיטות הרבות הקיימות כיום למניעת היריון, מעטות מתבססות על תהליכי הגוף הטבעיים ורובן מחייבות התערבות חיצונית במערך ההורמונים של גוף האישה. שיטה אחרת הנקראת שמ"פ – שיטת המודעות לפוריות, משמשת כאמצעי מניעה על ידי
מעקב אחר השינויים הטבעיים המתרחשים בגוף לאורך החודש ואבחנת מועד הביוץ בעזרתם. כך ניתן להימנע מקיום יחסי מין בימים הפוריים ולהימנע מהיריון.

מהם אותם סימנים?
הסימנים הנבדקים בשיטת השמ"פ הם חום השחר, שינויים בצוואר הרחם וההפרשות הטבעיות מהנרתיק.
חום השחר הוא חום הגוף הנמדד מיד לאחר ההתעוררות בבוקר. מעקב אחר הטמפרטורות מסייע להבין את מועד סיום הביוץ.
במהלך הביוץ, פתח צוואר הרחם חווה שינויים במאפייני גובה, מרקם וגודל. מגע באזור ידייק את ההבנה לגבי השלב בו נמצא הביוץ אם בכלל.

תפקוד תקין של מערכת הרבייה הנשית מאופיין בהפרשות משתנות לאורך החודש. אותן הפרשות נבדלות אחת מהשנייה בצבע, מרקם, סמיכות ומאפיינים נוספים ששיטת השמ"פ מאפשרת לזהות. כך למשל, הפרשות חומות עשויות להצביע על בואה של הווסת.

למי שיטת השמ"פ תוכל להתאים?
אין קבוצות נשים ספציפיות שלהן מותר או אסור להשתמש בשיטת השמ"פ, אך מובן מאליו שלא כולן יעדיפו לנקוט בה כאמצעי מניעה על אף היותה מדעית ומוכחת. מי כן עשויות להעדיף אותה על פני שיטות אחרות?
• נשים המבקשות למנוע היריון ללא התערבות הורמונלית.
• נשים המבקשות להכיר את גופן לעמוק ולחיות בחיבור קשוב אליו בכל עת.
• נשים שסיבה כזו או אחרות נמנעות משיטות המניעה האחרות ומחפשות את הדרך הטבעית למודעות.
• זוגות השואפים להיכנס בצורה מהירה וטבעית להיריון.

עד כמה ניתן לבטוח בשיטה?
יעילותה של שיטת המודעות לפוריות תלויה במספר גורמים משתנים אך עיקרה מעוגן בעקביות ודיוק הזיהוי של הסימנים. יש לציין כי עד היום לא הוכחה שיטה או אמצעי מניעה המגינים באופן אבסולוטי מפני כניסה להיריון. גורמים נוספים המשפיעים על אחוזי ההצלחה של השמ"פ או משפיעים על היכולת לבצע אותה באופן עקבי ונכון:
• תרגול ממושך המקנה ניסיון ויכולת זיהוי מדויקת
• ליווי אישי של גורם מקצועי בשלבים הראשונים
• שמירה על הכללים והבנת הרציונל העומד מאחוריהם
• הרגלים שונים בקיום יחסים והיגיינה אינטימית

שימושים נוספים של שיטת השמ"פ
מעבר להיותה אמצעי מניעה טבעי, המודעות לפוריות מאפשרת יתרונות נוספים כמו אבחון של בעיות פוריות או בעיות גניקולוגיות. למשל, כאבי ביוץ רגילים עשויים להתברר כמקרה חמור יותר של פגיעה במערכת שניתן לזהות באמצעות השיטה.


מהם היתרונות הנוספים של השיטה?
החיבור של האישה לנשיותה ולגופה הוא היתרון הבולט ביותר של השמ"פ לאחר מניעה או עזרה בכניסה להיריון. מעבר לכך מדובר בשיטה פשוטה ללמידה שאינה כוללת תופעות לוואי או התערבות חיצונית ונוטלת מעט מאוד זמן משגרת היום יום.
יש לשים לב שבניגוד לאמצעי מניעה מסוימים אחרים, שיטת המודעות לפוריות אינה מגינה על בני הזוג מפני מחלות מין העוברות ביחסים אינטימיים מלאים, כך שיש לשקול את השימוש בשיטה בהתאם לאורח החיים המנוהל.

נקודה נוספת שחשוב לציין היא שהשיטה אינה אוסרת על קיום יחסי מין בימים הפוריים של האישה, אלא רק מהווה סמן לזיהוי שלהם. קיום יחסים באותם ימים כן יצריך שימוש באמצעי מניעה אחר.

המלצה למתחילות
קיימים כיום אנשי מקצוע ומרפאות המתמחות באופן ספציפי בשיטת המודעות, וכן קיים חומר עזר מעמיק בספרות אם במאמרים, אינטרנט וספרי עיון. למידה נכונה של השיטה וליווי אישי בחודשים הראשונים הם המפתח לאימוץ השיטה בצורה בריאה ומדויקת שתבטיח את הצלחתה בהמשך.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה